
Postavenie hlavného kontrolóra mesta je
upravené v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zradení v znení neskorších
predpisov (ďalej len „Zákon o obecnom zriadení“). V zmysle tohoto zákona sa
hlavný kontrolór považuje za zamestnanca obce/ mesta a vzťahujú sa na neho
všetky práva a povinnosti ostatného vedúceho zamestnanca podľa zákona č.
552/2003 Z.z. v znení neskorších predpisov o výkone práce vo verejnom záujme (ďalej len „Zákon o
výkone práce vo verejnom záujme“).
Z pohľadu zákona č. 311/2003 Z.z. v platnom
znení (ďalej len „Zákonník práce“) sa funkcia hlavného kontrolóra považuje za
verejnú funkciu. Pojem verejná funkcia je vymedzený v §137 ods.2 Zákonníka
práce ako „plnenie povinností vyplývajúcich z funkcie, ktorá je vymedzená funkčným
obdobím alebo časovým obdobím a dosadzovaná na základe priamej voľby, alebo
nepriamej alebo vymenovaním podľa osobitných predpisov.“
Podľa §18 Zákona o obecnom zriadení hlavný
kontrolór nesmie bez súhlasu obecného zastupiteľstva podnikať alebo vykonávať
inú zárobkovú činnosť a byť členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných
orgánov právnických osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť. Zákon o
obecnom zriadení zároveň upravuje, ktoré činnosti sú zo zákazu činnosti vylúčené. Ide o výkon vedeckej, pedagogickej
a prednášateľskej činnosti, prekladateľskej činnosti, publicistickej činnosti,
literárnej alebo umeleckej činnosť a správu vlastného majetku alebo správu
majetku svojich maloletých detí.
Zákon o obecnom zriadení zároveň presne
stanovuje s akými funkciami je funkcia hlavného kontrolóra nezlučiteľná. Ide
napríklad o funkcie poslanca, starostu, člena orgánu právnickej osoby, ktorej
zriaďovateľom, alebo zakladateľom je obec, iného zamestnanca obce.
Pracovný pomer právoplatne zvoleného hlavného
kontrolóra s obcou vzniká na základe pracovnej zmluvy, ktorá s ním musí byť
uzatvorená najneskôr v deň nasledujúci po dni skončenia funkčného obdobia
predchádzajúceho hlavného kontrolóra. Deň nástupu do práce sa určí na deň
nasledujúci po dni skončenia funkčného obdobia predchádzajúceho hlavného
kontrolóra. Pracovný pomer hlavného kontrolóra zaniká ku dňu zániku výkonu jeho
funkcie.
Z pohľadu aktuálneho zamestnaneckého pomeru
osoby, ktorá bude vykonávať funkciu hlavného kontrolóra je potrebné vziať do
úvahy pracovnú náplň jeho pracovného
pomeru a zvážiť, či je možné považovať ju za zlučiteľnú s výkonom funkcie
hlavného kontrolóra. V prípade, ak vykonáva vedeckú, pedagogickú,
prednášateľskú, prekladateľskú, publicistickú, literárnu alebo umeleckú
činnosť, je možné, aby ju vykonával aj počas výkonu funkcie hlavného
kontrolóra. Ak má jeho pracovný pomer inú náplň práce, nie je možné, aby ju ako
hlavný kontrolór vykonával bez súhlasu obecného zastupiteľstva a v tomto
prípade bude potrebné postupovať v súlade s platnou legislatívou.
Výkon verejnej funkcie sa v zmysle Zákonníka
práce považuje za prekážkou v práci z dôvodu všeobecného záujmu. V prípade, ak
zamestnanec vykonáva prácu vo všeobecnom záujme je zamestnávateľ podľa § 136 ods.1 zákonníka práce, povinný
poskytnúť zamestnancovi pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas na výkon
verejnej funkcie, pričom pri takto poskytnutom pracovnom voľne nevzniká
zamestnancovi nárok na náhradu mzdy, ak si zmluvné strany nedohodnú inak, alebo
ak prípadná kolektívna zmluva neustanovuje inak.
Dovoľujem si upozorniť na skutočnosť, že toto
vyjadrenie bolo poskytnuté bez poskytnutia akýchkoľvek konkrétnych informácií a
neboli v ňom zohľadnené prípadné osobitosti, ktoré by mohli vyplývať z
pracovnej zmluvy uzatvorenej medzi zamestnávateľom a zamestnancom, poprípade
kolektívnej zmluvy.
