Poradňa

PODNIKATEĽSKÉ PLÁNOVANIE

Itinerár alebo nákupný zoznam podnikateľa

Nákup v supermarkete je efektívnejší, ak máte napísaný zoznam, a dovolenka prebieha hladšie, ak máte pripravený itinerár. Plánovanie je užitočné i pre podnikanie. Podnikateľské plánovanie môže znieť príliš komplikovane, no v skutočnosti ide len o pouvažovanie o budúcnosti a spísanie si myšlienok určitým spôsobom.

Neexistuje žiadny správny alebo nesprávny spôsob podnikateľského plánovania. Čo je potrebné, závisí čiastočne na vašej povahe, povahe podnikania a účelu vášho plánu. Pre vlastnú potrebu ho môžete načarbať aj ceruzkou na jednu A4. Ak však potrebujete získať financie od investora alebo banky, váš plán bude o “niečo” formálnejší.

Nemusíte sa báť. Podnikateľské plánovanie je o zdravom rozume a niekoľkých kľúčových otázkach. Na jeho tvorbu však nestačí malé posedenie pri káve. Je to o niečo väčšie cvičenie. Predtým, než začnete, skúste si zistiť, či máte odpovede na nasledovné otázky:

  • Kto sú vaši zákazníci?

  • Čo im ponúkate?

  • Aké sú unikátne črty vášho podnikania a ako sa odlišujete od konkurencie?

  • Ako budete predávať váš produkt alebo poskytovať službu?

  • Aká bude cena?

  • Koľko vás to bude stáť?

  • S kým budete spolupracovať?

  • Aké štandardy musíte spĺňať (napr. zdravotné a bezpečnostné)?

  • Ako ochránite svoju myšlienku (napr. ochrana duševného vlastníctva, autorských práv, patentu)?

  • Ako rýchlo bude rásť váš biznis?

  • Akú budete mať podporu?


Aby odpovede na tieto otázky mali formu, môžete začať jednoduchou šablónou:

  • Zhrnutie

  • História

  • Popis produktu alebo služby

  • Marketing

  • Denná prevádzka alebo Prevádzkový plán

  • Finančná potreba a projekcie

  • Analýza rizík


Zhrnutie

Nech je krátke (2 odstavce). Malo by vysvetliť, o aký produkt alebo službu sa jedná, komu ich predávate, vaše dlhodobé plány, koľko financií potrebujete, a taktiež relevantné informácie o vašich znalostiach a odbornosti. Ak máte problém udržať text v 2 odstavcoch, opäť si to premyslite. Je vaša podnikateľská myšlienka príliš komplexná?

História

Ak začínate podnikanie sám/sama, táto kapitola bude viac o vás – vaše zázemie a skúsenosti a aké zručnosti a odbornosť vkladáte do podnikania.

Produkt alebo Služba

Buďte konkrétni ako len môžete. Ako vyplníte svojím produktom alebo službou medzeru na trhu? Aký je váš USP? (USP = unique selling point – teda niečo, čo prinášate zákazníkom a čo robí málo konkurentov alebo ešte lepšie žiadny konkurent). Aký veľký je váš trh?

Marketing

Kto sú vaši potenciálni zákazníci, čo potrebujú a ako ich budete kontaktovať? Buďte čo najdetailnejší ohľadom vašich zákazníkov. Ak je vaša cieľová skupina verejnosť, tak buďte špecifický/á ohľadom veku, pohlavia, lokality atď. Budete potrebovať aj stratégiu ako ich oslovíte.

Prevádzkový plán

Ak pracujte pre seba, táto časť by mohla byť o tom, koľko hodín budete pracovať a kedy. Ak budete podnikať sám/sama, musíte myslieť na to, ako budete riadiť váš biznis popri vašich ďalších povinnostiach a zodpovednostiach.

Finančná potreba a projekcie

Koľko potrebujete peňazí, aby ste mohli začať? Aký bude váš cash flow (tok peňažných prostriedkov “do a z” podnikania) prvých 12 mesiacov? Aký bude výkaz ziskov a strát prvé 3 roky (alebo akékoľvek iné obdobie, ktoré dáva pre vás zmysel)? Potrebujete urobiť určité predpoklady, za akých je možné tento plán naplniť. Preto je nevyhnutné, aby boli súčasťou podnikateľského plánu.

Analýza rizík

Zvyčajne sa pripravuje vo forme SWOT analýzy. Aké sú silné a slabé stránky vášho podnikania. Z akých príležitostí budete ťažiť? Budete čeliť nejakým hrozbám?

  • Silné stránky (S – strengths)

  • Slabé stránky (W - weaknesses)

  • Príležitosti (O – opportunities)

  • Hrozby (T - threats)


Inšpirované portálom www.womenlikeus.org.uk

06.02.2015 14:34
 
 
Prečítajte si tiež

Informácie o flexibilnom pracovnom trhu